Image Image Image Image Image Image Image Image Image

25 februari 2021 | By |

‘Over jaar een van de duurzaamste industriële plekken in het land’

Vele kleintjes maken De Rietvelden groot:

DEN BOSCH – Een kleine zeventig jaar na de aanleg, met Heineken als een van de pioniers, is industrieterrein De Rietvelden zo goed als vol en beslaat het in oppervlakte ongeveer 15 procent van de stad Den Bosch. Tijd om uit te venten dat er tussen al die kolossale én kleine bedrijfsgebouwen een hoop gebeurt op het gebied van milieu en duurzaamheid.

Jos van de Ven  Bron: Brabants Dagblad

,,Den Bosch heeft relatief weinig heel grote distributiecentra, zoals een DHL in Zaltbommel. Op de Rietvelden staan kleinere centra die bij elkaar groot zijn’’, geeft voorzitter Rien Geurts van Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch (LPsH) aan.

Magazijnruimte

En dat bij elkaar betekent in zijn ogen ook dat de vijftien logistieke bedrijven en verladers ‘met elkaar samenwerken’. ,,Als een klant zich meldt, moeten wij ervoor zorgen dat die ook op de Rietvelden terecht kan. Is er kennis van douanezaken nodig, dan wordt er geholpen. Is er extra magazijnruimte nodig, dan kijken we of een collega kan helpen.’’

 

Wat is te klein?

En ach, wat is klein? Een naam doet ook wat, zoals onder meer Heineken, Stuwadoorsbedrijf Van Rooij, Spierings Logistics, Würth en Van Opzeeland lid van het platform zijn. En de oplettende voorbijganger heeft aan de Zandzuigerstraat de laatste loten aan de stam van de logistiek zien verrijzen: een 55.000 vierkante meter groot distributiecentrum waar Sanitairwinkel.nl, Spierings Smart Logistics en ID Logistics Benelux (distributie voor de Intratuin-keten) net de gigantische magazijndeuren (bijna vijftig) hebben geopend.

 

Imago verbeteren

Met het nieuwe centrum tegenover Heineken is De Rietvelden gevuld, op zo’n anderhalve hectare na. En dat is volgens het LPsH vooral ook te danken aan de bedrijven die er al langere tijd zitten. Bestuurslid Michiel de Rooij: ,,Wij hebben de laatste jaren veel gedaan om het imago van de logistieke sector te verbeteren. Het imago van centra als dozen, werken in het donker en een wazig beeld van de activiteiten. Terwijl mensen nog wel eens willen vergeten dat bijna álles met logistiek te maken heeft, alleen al de dagelijkse boodschappen die bij de supermarkten moeten komen.’’

 

Karren en paarden

Even een klein stukje geschiedenis: rond 1800 arriveerden in Den Bosch schepen uit Holland met goederen die hier moesten worden overgeladen op karren en paarden om verder naar het zuiden vervoerd te worden. In de twintigste eeuw verhuisden de verschillende havens naar het westelijke deel van de stad. Met de aanleg van industrieterrein De Rietvelden en de komst van Heineken midden jaren vijftig kwam er de Rietveldenhaven. Dat leidde uiteindelijk in 1995 tot de bouw van de Bossche Container Haven, de grootste binnenhaven van Nederland.

 

Haven als grootste kracht

Die haven is misschien wel de grootste kracht achter de duurzaamheid van De Rietvelden,  menen de drie bestuursleden. Geurts: ,,Vanuit deze haven gaan elektrisch aangedreven schepen richting Rotterdam.’’ Frank Bruurs: ,,Meer vervoer vanaf de waterkant. Omdat er steeds meer bebouwing komt, wordt dit steeds belangrijker.’’

 

Panelen en molens

Maar ook van de kade tot aan de Zandzuigerstraat is een groene corridor waar de bestuursleden prat op gaan. Een greep: de gloednieuwe loodsen aan de Zandzuigerstraat vangen regenwater op, hebben triple-glas en een gasloze verwarmingsinstallatie én het dak staat vol zonnepanelen. De panden van Brouwers Logistics krijgen in totaal 24.000 vierkante meter aan zonnepanelen en Heineken heeft op het dak van H&B Logistics 16.569 panelen op het dak liggen. Er komen vier windmolens (drie op het terrein, een er net buiten), met de bouw is vorige week een begin gemaakt, en de brouwerij neemt biogas af van waterschap Aa en Maas.

 

“Over een jaar is De Rietvelden een van de duurzaams­te indu­striële plekken in het land” 

Michiel de Rooij, LPsH

 

,,Over een jaar is De Rietvelden een van de duurzaamste industriële plekken in het land’’, is De Rooij stellig. ,,Op deze manier kunnen we bedrijven buiten Den Bosch interesseren om hier zaken te doen en bedrijven die er al zitten ook hier houden. Samenwerking, duurzaamheid, maatschappelijk ondernemen en onderwijs op een vierkante kilometer. Het is er allemaal.’’