6 juli 2018 | By admin |
Persoonlijk contact versus online systemen
Een dubbelinterview over digitalisering in de logistieke sector
De één is lid van de werkgroep Digitalisering van het Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch, de ander heeft van automatisering in de logistieke sector zijn core business gemaakt. Een dubbelinterview met René Holweg, directeur/eigenaar bij Holweg Cargo Service, Holweg Logistic Service en Logistiek Centrum ’s-Hertogenbosch, en Roderick Rodenburg, directeur/eigenaar bij Synple.
Eerst even wat cijfers en feiten: René Holweg houdt zich vanuit zijn verschillende bedrijven bezig met transport, warehousing en stadsdistributie. Roderick Rodenburg, die op 16 mei jl. een presentatie gaf aan Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch, heeft een online platform ontwikkeld (Synple) waarmee vrachtwagens slimmer en efficiënter geladen kunnen worden. Sinds de ontwikkeling van het platform in 2015 zijn al vele grote (en kleinere) partijen ingestapt, waaronder Zandbergen Transport, Nabuurs Supply Chain Solutions, GVT Group of Logistics, Simon Loos, Peter Appel, NedCargo en Snel Logistics Solutions.
Match maken tussen transporteurs
Synple is een online platform dat transporteurs met elkaar in verbinding brengt én het mogelijk maakt om met één druk op de knop ritten uit te wisselen en ladingen te bundelen. Lege kilometers vullen, vrachtwagens ten volle benutten en daarmee kosten en milieu sparen, dat is het idee achter het platform. Anders dan bij systemen die eerder al werden geïntroduceerd, is het bij Synple niet de bedoeling om opdrachtgever en transporteur aan elkaar te koppelen, maar juist een match te maken tussen transporteurs onderling.
“Een mooie gedachte”, zegt René over Synple. “De bezettingsgraad van vrachtwagens verhogen zorgt voor een hoger rendement, zodat de kosten per kilometer lager worden. Maar om het goed te kunnen gebruiken, moet echt álles exact kloppen. Als één van mijn vrachtwagens een lading mee retour neemt en ik moet daardoor te lang wachten voordat hij terug is, loopt mijn planning in de soep.” Roderick springt hierop in: “Daarom is het ook belangrijk dat het systeem alleen die ritten toont die precies aansluiten op je eigen planning. Dat kunnen we bijvoorbeeld bereiken door je eigen TMS (transport-managementsysteem) te koppelen aan Synple.”
“Vertrouwen is een belangrijke basis om innovatie- en digitaliseringsslagen te kunnen maken in de logistiek.”
– René Holweg
Naast de inzet van een systeem als Synple zijn er meer digitaliseringsslagen die gemaakt kunnen worden. Als lid van de werkgroep Digitalisering van Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch woonde René onlangs een ‘masterclass’ bij over digitalisering in de logistieke sector. Op die dag kwamen, naast Synple, ook de digitale vrachtbrief, het blockchain-concept en onderzoeksmogelijkheden vanuit de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen aan bod.
Samen sterker
Bij het blockchain-concept hebben alle schakels in een productie- of orderproces (producenten, vervoerders, warehouse-aanbieders enz.) overzicht over elkaars acties en handelingen, zodat deze nog beter op elkaar kunnen worden afgestemd. “Lange tijd was er geen ruimte voor online platforms als Synple of het blockchain-idee”, zegt René. “Daarvoor is namelijk vertrouwen nodig tussen concurrerende partijen. Niet denken vanuit bedreigingen, maar vanuit het idee dat je samen sterker staat.” Ook het ‘Duplo-programma’, waarbij verschillende grote, concurrerende producenten en transporteurs de handen ineen hebben geslagen om hun producten (net als duplo-blokken) zo efficiënt mogelijk in vrachtwagens te laden (‘tot de nok toe vol’), vraagt om een focus op samenwerking in plaats van op concurrentie. René: “Vertrouwen is dus een belangrijke basis om innovatie- en digitaliseringsslagen te kunnen maken in de logistiek.”
Persoonlijk contact
Dat vertrouwen is volgens hem nog altijd een kwestie van persoonlijk contact. Dat lijkt haaks te staan op digitalisering en automatisering: processen die er juist voor zorgen dat je minder vaak de telefoon pakt, omdat veel zaken online geregeld kunnen worden. “Ons idee is niet dat het persoonlijk contact tussen bedrijven verdwijnt”, zegt Roderick. “Er wordt al heel veel samengewerkt tussen bedrijven. Door juist dát te digitaliseren, maak je processen efficiënter.” “Dan nog blijven veel transportbedrijven terughoudend in de aanschaf van online tools en systemen”, zegt René. “Dat komt niet omdat er geen goede en aantrekkelijk geprijsde tools of apps beschikbaar zijn. Het komt eerder doordat de waan van de dag bij veel logistieke bedrijven regeert. Dat moet ook, het is een business die iedere dag weer anders is en daarom altijd om scherpte vraagt. Maar het betekent wel dat er vaak geen tijd en aandacht is voor innovatie.”
“Ons idee is niet dat het persoonlijk contact tussen bedrijven verdwijnt. Door bestaande samenwerkingsverbanden tussen bedrijven te digitaliseren, maak je processen efficiënter.”
– Roderick Rodenburg
Hoe kan dat dan opgelost worden? Daar kunnen volgens René en Roderick bijvoorbeeld studenten van de TU Eindhoven of één van de Brabantse hogescholen een rol in spelen. “Zij kunnen bijvoorbeeld voor een stage naar bedrijven gestuurd worden om daar actief mee te denken over de rol die innovatie en digitalisering bij zo’n bedrijf kunnen spelen,” zegt René. “Goed idee”, vindt Roderick. “Door het letterlijk en figuurlijk dichterbij te brengen, wordt digitalisering minder een ver- van-mijn-bed-show voor bedrijven.” Ook de aandacht die vanuit de Vijfsterren Logistiek besteed wordt aan digitalisering is volgens René goed. “Ook dat helpt mee om het dichterbij te brengen.”
Kijk voor meer informatie op:
www.synple.nl
www.holweg.nl
www.logistiekplatformshertogenbosch.nl
www.vijfsterrenlogistiek.nl/projecten/bundeling-krachten