11 juli 2023 | By admin |
Würth Nederland zet forse stap in uitbreiding en verduurzaming
11 Juli 2023
Maar liefst 8.000m2 aan nieuwbouw, 4.400 zonnepanelen, een geothermische warmte/koude-installatie, een innovatief nieuw voorraadbeheersysteem en nog veel meer. Het hoofdkantoor van Würth Nederland in ‘s-Hertogenbosch breidt de komende jaren flink uit én maakt daarbij bovendien een forse verduurzamingsslag. Maarten-Jan Jissink is Manager Logistics bij Würth Nederland en vertelt er graag meer over.
Als we op een donderdagmiddag het pand van Würth op bedrijventerrein De Brand binnenstappen, is al direct duidelijk dat er veel gaande is in en rondom het pand. “Ze zijn nu bezig met het graven van gaten voor de geothermische warmtepomp”, vertelt Maarten-Jan Jissink. “Die installatie haalt zowel koude als warmte uit de grond, op een duurzame manier. Wist je dat het op 78 meter diepte altijd 11°C is? Ik wist dat niet! Maar op die manier kun je koelen in de zomer en verwarmen in de winter.”
Méér dan logische stap
De geothermische warmtepomp is slechts één van de vele duurzame oplossingen die Würth de komende tijd laat installeren in het nieuwe pand. De groothandel in bevestigings- en montagematerialen – van schroefjes, boutjes en tie wraps tot machines, gereedschap en chemische producten (lijm, kit) – voert zowel een flinke uitbreiding als een flinke verduurzaming door voor het hoofdkantoor. “Voor ons was dit een méér dan logische stap, met daaraan verschillende redenen ten grondslag,” vervolgt Maarten-Jan. “Ten eerste groeiden we uit ons jasje: de capaciteit van ons huidige magazijn is te beperkt geworden. Ten tweede wilden we vergroenen. Want zeg nou zelf: we móéten iets doen met zijn allen op het gebied van klimaat en milieu, en grote bedrijven moeten nog een beetje méér doen als je het mij vraagt. Ten derde is de markt aan het veranderen. De eisen die klanten stellen in hun privé-situatie, als ze iets bestellen bij een e-tailer, willen ze ook zakelijk terugzien. Ze willen het moment van leveren bepalen, ze willen het soms op een wat complexere locatie geleverd hebben, denk bijvoorbeeld aan bouwprojecten, en ze stellen eisen op het gebied van duurzaamheid. Wij willen aan die klantwensen voldoen, sterker nog: we willen onze klanten het liefst volledig ontzorgen. Onze systemen moeten daar nóg beter op ingericht worden. Daarvoor moeten we efficiënter worden en innoveren. Kortom: ons pand moest met ons mee groeien, verduurzamen en innoveren.”
“Als we onze klanten willen blijven ontzorgen, dan moeten onze systemen daar nóg beter op ingericht worden. Efficiënter en innovatief.”
Om die doelstellingen te realiseren, wordt het pand nu dus (onder andere) uitgebreid met maar liefst 8.000m2 . “Het huidige gebouw is 15.000m2”, vertelt Maarten-Jan. “Er komt dus een flinke oppervlakte bij. Daarnaast zijn we al jaren bezig met verduurzamen. DHL bezorgt op dit moment 800.000 pakketten per jaar voor ons. Wij betalen hun extra om te kunnen verduurzamen en bijvoorbeeld de CO2-uitstoot te kunnen compenseren en maken gebruik van hun GoGreen-programma. Het karton dat we gebruiken is allemaal gerecycled. We maken steeds meer gebruik van elektrische voertuigen. En we stimuleren klanten om bijvoorbeeld niet meer vijf keer per week te bestellen, maar twee keer. Daarmee beperken we transportbewegingen.”
Volledig gasloos
“Maar het kan uiteraard nog stukken duurzamer”, vervolgt Maarten-Jan. “Zo bieden we klanten straks de mogelijkheid geen zendingen meer in karton te ontvangen. We gaan een groot deel van onze producten in kratten verzenden, bijvoorbeeld voor al onze vaste klanten en al onze shops. In onze nieuwbouw hebben we geen gasaansluiting meer en gaan we werken met de eerder genoemde geothermische warmtepomp. Daarnaast krijgen we 4.400 zonnepanelen, waarmee we in de zomer volledig in ons eigen stroomverbruik kunnen voorzien. Het doel is om – naast de nieuwbouw – op termijn ook de rest van ons pand te renoveren en te verduurzamen. Dat zal vanaf 2026/2027 gerealiseerd gaan worden. Ook dit gedeelte willen we duurzaam maken door betere isolatie en vervanging van de kozijnen. Op die manier streven we ernaar het hele hoofdkantoor van Würth Nederland CO2-neutraal te maken en daarmee bij te dragen aan de verduurzaming van onze wereld.”
Behalve met verduurzamen, is Würth ook bezig met innoveren. Zo wordt in het nieuwbouwgedeelte straks ook een geavanceerd nieuw opslag- en orderverzamelsysteem gebouwd. “We hebben gekozen voor het AutoStore-systeem van Swisslog”, vertelt Maarten-Jan hierover. “In plaats van het traditionele orderpicken, waarbij je te maken hebt met ‘man-to-goods’, gaan we met dit systeem over op een ‘goods-to-man’-concept. In een later stadium kan dit zelfs ‘goods-to-robot’ worden. Het is een heel compact systeem, waarbij goederen zéér efficiënt opgeslagen kunnen worden, zodat relatief weinig ruimte benodigd is. Op een innovatieve manier wordt vervolgens het juiste product uit het systeem gehaald, om het klaar te maken voor verzending. Het systeem is ook nog eens erg dynamisch uit te breiden, het kan letterlijk en figuurlijk alle kanten op. Binnen Würth Group zijn wij de eerste die het AutoStore-systeem gaan implementeren. Ik heb het wel al een aantal keer in de praktijk mogen zien, en het is écht heel gaaf!”
Win-win-win-situatie
“In de afgelopen 20 jaar is de logistieke wereld enorm gemoderniseerd. En dat gaat nog steeds door. Dat moet ook, want we hebben steeds meer moeite om aan mensen te komen en op deze manier hebben we veel minder uitvoerende magazijn-medewerkers nodig. Hierdoor hebben we ook na onze uitbreiding geen explosieve groei in personeel nodig. We krijgen met het nieuwe pand ook een nieuwe outbound/expeditie. Daarmee kunnen we beter voldoen aan de wensen vanuit de markt. We gaan ons transport weer meer in eigen handen nemen; we gaan zelf sorteren en zelf de routes bepalen, zodat we beter kunnen inspelen op bijvoorbeeld de wens van een klant om exact op een bepaalde tijd en een bepaalde plek te leveren. Ook gaan we onze naamsbekendheid en zichtbaarheid vergroten, door met auto’s te rijden met Würth-branding. Dus dat mes snijdt aan meerdere kanten: het is milieuvriendelijker omdat we efficiënter kunnen plannen. We kunnen beter voldoen aan klantwensen en het is beter voor onze zichtbaarheid op de weg.
” Al met al leiden de uitbreiding en verduurzaming van Würth Nederland tot een breed scala aan voordelen voor mens en milieu. En dat is belangrijk, want in het familiebedrijf staat volgens Maarten-Jan zéker niet alleen winst maken centraal. “Je voelt aan alles in de onderneming: wij doen het echt samen en voor elkaar. Met deze uitbreidings- en verduurzamingsslag houden we de prachtige traditie van ons familiebedrijf in ere voor de toekomst.”