24 juni 2016 | By admin |
Op zoek naar de mens achter de chauffeur
Dat de logistiek een branche is van vrachtwagens, orderpicken en vele vierkante meters aan magazijnruimte, mag bekend zijn. Maar logistiek is uiteraard veel meer dan dat: het is ook mensenwerk. Daarom gaan ze bij Abrex Logistics graag op zoek naar ‘de mens achter de chauffeur’. Directeur Erwin Brekelmans: “We willen gevoel leggen in onze bedrijfsvoering.”
Vanuit de hoofdvestiging in Udenhout en de nevenvestiging op industrieterrein De Rietvelden bedient Abrex, een familiebedrijf uit 1956, allerlei verschillende klanten. Het zwaartepunt ligt daarbij op onder andere transport van tankbier en groothandeltransport (voor Heineken), containertransport voor de BCT en transport met meeneemheftrucks. Iedere dag werken zo’n 175 medewerkers aan een goede dienstverlening, met bovendien nét dat beetje extra service.
Optimaliseren van de lossituatie
“Dat is één van onze kenmerken,” vertelt Erwin Brekelmans, “dat we ver willen gaan om onze dienstverlening voortdurend te verbeteren. Zo zijn we nu op verschillende plekken bezig met het optimaliseren van de lossituatie. Dan hebben we het dus over de locaties waar de klanten van onze klanten zitten. Soms is er bijvoorbeeld een steile trap waar wij goederen overheen moeten sjouwen. Dan bekijken we of we bijvoorbeeld een lift kunnen maken. Dat is niet alleen veiliger voor onze chauffeurs, maar het is ook arbo-technisch gezien beter, het werkt sneller en is efficiënter. Maar onze klant kost het vaak te veel tijd en rompslomp om dit zelf te realiseren. Wij zijn een relatief kleine organisatie, die zoiets makkelijker voor elkaar krijgt.”
“Op verschillende plekken zijn wij bezig met het optimaliseren van de lossituatie. Dat is niet alleen veiliger voor onze chauffeurs, het werkt ook sneller en efficiënter.”
Behalve met het optimaliseren van de lossituatie, is Abrex op meer vlakken bezig de dienstverlening (verder) te verbeteren, op basis van nieuwe ontwikkelingen, eisen en wensen die zich in de markt voordoen. “In steden waar we te maken hebben met smalle straatjes, rijden we met speciale, smallere auto’s,” vertelt Maurice van der Pol, unitmanager ’s-Hertogenbosch. “Op die manier kunnen we gemakkelijker op de plaats van bestemming komen.” Naar aanleiding van nieuwe regelgeving rondom het vervoeren van gipsplaten, heeft Abrex zelf een nieuw gereedschap ontwikkeld, waarmee de gipsplaten verticaal weggezet kunnen worden met de meeneemheftruck. Daarnaast werd door Abrex zelf een koel/laadbak waarmee tankbier wordt vervoerd dusdanig omgebouwd, dat deze ook op de grond geplaatst kan worden, en zodoende op evenementen te gebruiken is. Een multifunctionele oplossing, die door Abrex zelf geïnitieerd en ontwikkeld is.
Echt familiebedrijf
Onlangs zijn 50 vrachtwagens voorzien van de nieuwste generatie boordcomputers. “Hiermee kun je bellen, foto’s maken, scannen en de boordcomputer bevat een navigatiesysteem,” vertelt Maurice van der Pol. “Klanten kunnen alle relevante informatie rondom het laden en lossen van hun lading realtime volgen. Door foto’s te maken bij het lossen, voorkomen we bovendien ongewenste discussies achteraf, over bijvoorbeeld schade of de plaats van lossen.” Hoewel Abrex volop investeert in techniek, blijven de mensen binnen het bedrijf altijd voorop staan. “Wij zijn een echt familiebedrijf,” zegt Erwin Brekelmans. “En ik denk dat we daarom op sociaal vlak behoorlijk ver gaan. Wij verdiepen ons in de mens achter de chauffeur; we kennen zijn gezin en thuissituatie en denken als dat nodig is mee om werk en persoonlijke omstandigheden zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. We leggen graag gevoel in onze bedrijfsvoering. Dat is niet alleen prettig voor iedereen, het betaalt zich ook uit. Ons ziekteverzuim is laag en we hebben weinig verloop.”
Informatie delen
Bij de deelname aan Logistiek Platform ’s-Hertogenbosch ligt voor Abrex dan ook niet de focus op het personeelsvraagstuk. “Voor ons is onder andere het netwerken van belang,” zegt Maurice van der Pol. “Weten waar een ander mee bezig is, is altijd nuttig. Bovendien wordt er informatie gedeeld over bijvoorbeeld het afschaffen van de VAR-verklaring, automatisering en het opleidingstraject: zaken die uiteraard ook voor ons van belang zijn.” De weg die het platform is ingeslagen, moet dan ook vooral vervolgd worden, vinden Van der Pol en Brekelmans. “Den Bosch ligt centraal in Nederland, en als je naar het economische zwaartepunt van Nederland kijkt, dan zou dat best eens ter hoogte van Den Bosch kunnen liggen,” zegt Erwin Brekelmans. “Door ons samen met bijvoorbeeld Oss, Veghel en Tilburg als een groter geheel te presenteren, zoals nu met de vijfsterren-regio waar men mee bezig is, kunnen we onszelf duidelijker op de kaart zetten richting Nederland en Europa. Op die manier kunnen we meer activiteit aantrekken.”