Image Image Image Image Image Image Image Image Image

28 juli 2017 | By |

Hallo, logistieke branche!

Het was de afgelopen jaren in opkomst en het zal de komende tijd ongetwijfeld opnieuw een flinke groeispurt doormaken: online je boodschappen bestellen en ze thuis of bij een ‘pick-up-point’ laten bezorgen. Bij Jumbo bijt Jan Leensen, manager Online Channel Development, zich vast in de logistieke processen die ‘aan de achterkant’ nodig zijn om dit allemaal vlekkeloos te laten verlopen. Hij vertelt er graag meer over.

Jan Leensen heeft aan de wieg gestaan van de logistieke stromen rondom de huidige e-commerce, ofwel: online kanalen. Op dit moment houdt hij zich vooral bezig met hoe die kanalen er over twee, vijf of tien jaar uit moeten zien. “Vanaf het moment dat de klant een bestelling plaatst op de website of via de app, tot het moment dat het bij hem thuis of bij één van onze pick-up-points bezorgd is, valt het proces onder de verantwoordelijkheid van mij en mijn team”, vertelt Jan Leensen. “Bij het plaatsen van een order door een klant, worden dertien systemen in werking gesteld. Je kunt je voorstellen hoe complex dat is. Bovendien mag er bij ons niets mis gaan. Een servicelevel van 99% is niet voldoende: het betekent dat gemiddeld genomen een klant één keer in de twee weken een manco ervaart aan zijn of haar bestelling. Daarom is 99,7% of 99,8% echt noodzakelijk. Daarbij sturen we op vier factoren: wordt een bestelling op tijd geleverd, wordt een bestelling volledig geleverd, wordt een bestelling geleverd zonder fouten en wordt een bestelling geleverd zonder dat er een contactmoment nodig is met ons? Deze vier factoren vermenigvuldigen wij met elkaar, en zelfs dan moet ons serviceniveau hoog genoeg zijn.”

 

Slim ordermanagementsysteem

Om dat te kunnen realiseren, wordt onder andere gebruik gemaakt van een slim ordermanagementsysteem. Jan Leensen: “Bij e-commerce is het belangrijk dat je niet overvraagd wordt. Dan kunnen we het servicelevel waar we naar streven immers niet garanderen. Ons ordermanagementsysteem zorgt ervoor dat we niet méér orders krijgen dan we kwalitatief gezien aankunnen. Op dit moment worden alle orders die online geplaatst worden uitgeleverd vanuit ons e-fulfilment-center (EFC) in ’s-Hertogenbosch. Van daaruit bedienen we dus heel Nederland. Omdat het aantal orders via de online kanalen nog steeds fors groeit, gaan we vanaf medio volgend jaar een tweede EFC in gebruik nemen in Raalte, boven Deventer. We gaan Nederland dan dus opdelen in een regio boven de lijn Alkmaar-Amsterdam-Arnhem en een regio daaronder.” Bij het bepalen waar een EFC moet komen, maakt Jumbo gebruik van een softwaretool, die –op basis van twee EFC’s in Nederland – aangaf dat Den Bosch een geschikte locatie zou zijn. “Wij hadden al vastgoed in Den Bosch”, zegt Jan Leensen. “Dus voor ons was de beslissing om dit EFC in Den Bosch te plaatsen, snel genomen. De locatie is volgens mij ook erg geschikt: direct aan de snelwegen en dus goed bereikbaar.” Vanuit ’s-Hertogenbosch wordt op dit moment een indrukwekkend aantal orders per week uitgeleverd. Maar dat aantal moet in de komende jaren nog minstens verdubbelen, vertelt Jan Leensen. “Jumbo wil marktleider worden in e-commerce, daar zijn we heel open in. In de praktijk betekent dat dat we sneller moeten groeien dan de al groeiende markt.”

 

Promoteam

Het aannemen van goede mensen voor de bemanning van de EFC’s is echter nog een uitdaging voor Jumbo. “Alleen al voor ons EFC in Den Bosch hebben we de komende maanden 150 vacatures beschikbaar. In allerlei verschillende functies en op allerlei verschillende niveaus. En met de uitbreiding hebben we nog veel meer mensen nodig. Daarom is het voor ons belangrijk dat we voldoende mensen scholen om de continuïteit te kunnen bewaren. Dat is ook voor andere bedrijven in de logistieke branche natuurlijk van groot belang. Wij zijn daarom erg actief in het benaderen van onderwijsinstellingen. Zo geef ik gastcolleges op bijvoorbeeld de HAS ontvang ik elk jaar studenten van de Erasmus Universiteit. Daarnaast begeleid ik masterstudenten met hun scriptie. En we hebben een tijdje geleden met een promoteam appels uitgedeeld op verschillende ROC’s. Gewoon om aandacht te vragen voor ons logistieke werk. Een grote naam als Jumbo spreekt daarbij natuurlijk aan, maar ik geloof hierbij ook erg in de kracht van samenwerking. We moeten jonge mensen met z’n allen enthousiasmeren voor logistieke opleidingen!”

 

“Tijdens het eerste live event van het Logistiek Platform zijn veel dingen besproken die wat mij betreft de kern raken.”

Live event

Jan Leensen was, samen met een collega, aanwezig bij het onlangs gehouden eerste live event van het Logistiek Platform. “Het eerste live event heeft wat mij betreft veel goede dingen opgeleverd”, zegt hij hierover. “Het heeft ons weer doen inzien dat we samen verantwoordelijk zijn voor de doelstellingen van het platform. Die doelstellingen hebben we ook weer helder gekregen. Er zijn veel dingen besproken die wat mij betreft de kern raken. En we hebben met elkaar afgesproken: als we hier samen in geloven, dan moeten we de doelstellingen adopteren. Dat betekent dat we plannen concreter maken. Niet passief afwachten, maar afspraken maken, en deze vooral ook uitvoeren. Voor ons is het belangrijk dat we jonge mensen enthousiasmeren voor het vak logistiek. Daarnaast vind ik dat het Logistiek Platform een krachtig instrument is richting de gemeente en de maatschappij. Vanuit het platform kunnen we ons op die manier richten op het aanpakken van kwesties op het gebied van onder andere bereikbaarheid en werkgelegenheid. Daarvoor moeten we eerst het belang onderkennen van synergie en samenwerking. Op die manier kunnen we echt verder komen.”