27 december 2021 | By admin |
Goed nieuws: Kabinet kondigt subsidie op e-trucks aan
Per 1 mei 2022
Het kabinet komt per 1 mei 2022 met een Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). Dat meldt staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. (Eerste publicatie 16 dec 2021)
Om tot het besluit te komen heeft de staatssecretaris naar eigen zeggen met een groot aantal belangenorganisaties gepraat, zoals TLN, Evofenedex, Bovag, RAI Vereniging, vrachtwagenproducenten en individuele transportondernemingen. Bedrijven kunnen naar verwachting per 1 mei 2022 een subsidie aanvragen. Het potje is het eerste jaar gevuld met 13,5 miljoen euro. De jaren erop moet er meer geld beschikbaar worden gesteld.
Lees ook: Elektrische truck: goed laadplan kan veel geld besparen
De regeling zal een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen vergoeden. De hoogte van de subsidie verschilt per grootte van het bedrijf en het type voertuig. Naast de subsidie is het mogelijk om bij aanschaf van een zero-emissievrachtwagen gebruik te maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA).
11.700 emissieloze vrachtwagens in 2030
De subsidie is volgens Van Weyenberg nodig om volledig zero-emissie stadslogistiek mogelijk te maken vanaf 2030. Er zijn dan zo’n 11.700 emissieloze vrachtwagens nodig. “De meeste bedrijven zullen zonder overheidsondersteuning vanuit bedrijfseconomische motieven de aanschaf van een emissieloze vrachtauto tot 2029 uitstellen. Dit kan marktverstoringen veroorzaken”, schrijft de staatssecretaris. “Het is daarom wenselijk om de instroom van emissieloze voertuigen met verschillende aandrijving te versnellen, zodat de kosten dalen en de technologie beproefd kan worden in de praktijk. Dit kan eraan bijdragen dat de introductie van emissieloze vrachtwagens gelijkelijk geschiedt.”